حفظ سلامت مثانه با استفاده از برخی رژیم‌های غذایی

مثانه یکی از مهم‌ترین بخش‌های بدن هر انسانی می‌باشد که امکان ایجاد اختلال در آن وجود دارد، گاهی وقت‌ها برای اکثر افراد پیش آمده که با داشتن مقدار کمی ادرار مجبور به تخلیه شده‌اند، یک مثانه با فعالیت بیش از حد (OAB) می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در زندگی روزمره شود، افراد مبتلا به OAB امکان دارد بی‌اختیاری در ادرار را تجربه کرده و در طول شبانه‌روز به دفعات وادار به تخلیه بشوند، در این مقاله به بررسی روش‌های ایجاد سلامت مثانه خواهیم پرداخت.

سلامت مثانه

تغذیه‌های مناسب برای سلامت مثانه

در قسمت قبل فعالیت بیش از حد مثانه یا همان OAB را مطرح کردیم اما شاید برای شما سوال باشد که دلایل ایجاد این مشکل در انسان چه می‌تواند باشد، در جواب می‌توان به مسائل مختلفی اشاره کرد و برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

  • اختلالات عصبی تاثیرگذار از جمله مولتیپل اسکلروزیس ( ام اس ) یا بیماری پارکینسون
  • دیابت ، در حقیقت یکی از علائم اصلی در هر دو نوع دیابت انتقال مکرر ادرار است
  • عفونت‌های دستگاه ادراری
  • داروهای دیورتیک که اغلب به عنوان قرص‌های آب شناخته می‌شوند، افراد مبتلا به عارضه قلبی از آن برای کاهش فشار خون استفاده می‌کنند اما این دارو همچنان موجب افزایش ادرار می‌گردد
  • کهولت سن و کاهش شناختی
  • مصرف بیش از حد کافئین و یا الکل

از چه مواردی باید استفاده و یا اجتناب کرد؟

ایجاد تغییرات در رژیم غذایی و شیوه زندگی می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روی سلامت مثانه داشته باشد، تغذیه توصیه شده شامل موارد زیر بوده که هر کدام را به اختصار مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهیم داد.

مصرف مایعات برای سلامت مثانه: برای افرادی که دچار فعالیت بیش از حد ادراری هستند، میان نوشیدن زیاد و کافی خطوط مشخصی وجود دارد، باید دقت داشت که افراد همواره 6 تا 8 لیوان در طول روز آب مصرف نمایند که با انجام این کار بدن قادر خواهد بود سطوح مایع بدن را تنظیم و مواد زاید را دفع کند، مصرف بیش از حد مایعات هم می‌تواند دفعات تخلیه شما را افزایش دهد. با بررسی کردن رنگ ادرار می‌توان میزان هیدراتاسیون را کنترل کرد، ادراری که به رنگ زرد تیره است احتمالا نشانه‌ای از کم آبی بدن می‌باشد. نکته‌ای که باید در رابطه با مصرف آب در نظر داشته باشید آن است که به جای مصرف مایعات زیاد در یک وعده به فکر گسترش آن در طول روز باشید.

بدتر کردن علائم OAB توسط کافئین: نوشیدنی‌هایی که دارای کافئین می‌باشند همانند چای، قهوه و نوشیدنی‌های گازدار جزو یک نوع دیورتیک محسوب شده که موجب آزاد شدن مقادیر زیادی از آب بدن خواهند شد، این مسئله قادر است علائم مربوط به OAB را بدتر نماید. بر اساس شواهد موجود افراد باید مصرف کافئین خود را لغو کنند اما عمدتا از انجام این کار اجتناب می‌کنند و یا رو به جایگزین‌های گیاهی می‌آورند، این کار شاید بتواند جلوی علائم را بگیرد اما تاثیری در بی‌اختیاری نخواهد داشت. باید دقت داشت که الکل هم دیورتیک بوده و می‌تواند علائم OAB را شدیدتر نماید.

غذاهای ادویه‌دار و تاثیر آن بر سلامت مثانه: برخی از غذاها که دارای مواد تند هستند می‌توانند موجب تحریک سلامت مثانه شوند، افرادی که دچار OAB می‌باشند بهتر است برای حفظ سلامت مثانه از مصرف چنین غذاهای تندی اجتناب کرده تا نتایج مثبتی برایشان حاصل گردد.

سلامت مثانه

میوه‌های خانواده مرکبات: محققان بر این باورند که مرکبات می‌توانند موجب به خطر انداختن سلامت مثانه شوند و ادرارهای دردناکی را ایجاد نمایند، بنابراین افرادی که دچار بیش‌فعالی هستند بهتر است نسبت به مصرف این میوه‌ها با احتیاط عمل کنند.

غذاهایی با مقادیر فیبر بالا: مطالعات درباره ارتباط بین یبوست و OAB حکایت از آن دارد افراد بزرگسالی که دچار بی‌اختیاری هستند و همچنین از یبوست هم رنج می‌برند باید بنا بر توصیه‌های تغذیه‌ای از غذاهایی با فیبر بالا استفاده نمایند تا بدین ترتیب حرکات روده به طور قابل توجهی بهبود یابد، همانطور که مطلع هستید غذاهایی همچون سبزیجات و حبوبات می‌توانند در زمینه بهبود یبوست موثر واقع شوند.

روش‌های دیگر برای ایجاد سلامت مثانه

به گزارش مجله اینترنتی مدل 24، افراد مبتلا به OAB احتمالا نشانه‌های قابل تشخیصی دارد اما باید بدانید که هر فرد به درمان متفاوتی پاسخ خواهد داد، البته پیشنهاداتی نیز در رابطه با رعایت برخی مسائل به دلیل کاهش علائم مشکل وجود دارند از جمله مواردی که در زیر به اختصار توضیح خواهیم داد.

♦ تقویت عضلات بخش لگن: این عضلات در کنار مثانه قرار گرفته‌اند و می‌توانند برای ایجاد سلامت مثانه حمایت‌های خوبی را انجام دهند.

♦ ورزش کردن: داشتن فعالیت‌های بدنی منظم می‌تواند به افراد در داشتن عضلات لگن قدرتمند کمک کرده و در نتیجه منجر به کاهش خطر ابتلا به بی‌اختیاری گردد، توجه داشته باشید که فعالیت‌های سنگین بدنی امکان دارد علائم موردنظر را شدیدتر نیز نماید، بنابراین افراد باید مراقب فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند باشند.

♦ سیگار نکشیدن: افراد با استعمال دخانیات موجب تحریک مثانه خواهند شد و این مسئله می‌تواند عاملی خطرناک برای ایجاد سرطان مثانه باشد.

♦ دستیابی و حفظ وزن سالم: داشتن اضافه وزن و چاقی می‌تواند به عنوان یکی از عوامل خطرناک ایجاد بی‌اختیاری در افراد شناخته گردد. افراد بزرگسالی که دارای اضافه وزن هستند همواره باید به فکر کم کردن وزنشان باشند، مصرف میوه و سبزیجات و حتی مواد غذایی همچون ماهی و عدس نیز می‌تواند به آن‌ها در این زمینه کاهش وزن کمک نماید.

♦ انجام عمل جراحی: در برخی موارد نادر امکان دارد فرد مورد نظر نیازمند یک جراحی برای اصلاح اختلالات مثانه و کاهش علائم OAB باشد، این یک روش برای دستیابی به سلامت مثانه است.

♦ طب سوزنی: بر اساس برخی مطالعات صورت گرفته می‌توان گفت که به کارگیری طب سوزنی می‌تواند موجب کاهش علائم مربوط OAB شده و به عنوان یک روش جایگزین در کنار دارو باعث ایجاد سلامت مثانه گردد.

چکیده‌ای از مقاله سلامت مثانه

سلامت مثانه

اگر لحظه‌ای فکر کنید در خواهید یافت که OAB می‌تواند تا چه اندازه در زندگی روزمره افراد اخلال ایجاد نماید، انتخاب گزینه‌های سالم‌تر از جمله رژیم متعادل می‌تواند به حفظ سلامت مثانه کمک کند، البته داشتن یک دفترچه خاطرات غذایی نیز می‌تواند در زمینه تشخیص ارتباط بین رژیم غذایی و مشکل مورد نظر مفید به فایده باشد. یکی از روش‌هایی که به این دسته از افراد پیشنهاد می‌گردد مراجعه به پزشک و دریافت مشاوره‌های لازم است. برای بهتر شدن شرایط این دسته از افراد باید مراحل احتمالی دارویی، تمرینات ورزشی و همچنین اصلاح برخی شیوه‌های زندگی را مدنظر خود داشته باشند، ترکیبی از روش‌های درمانی OAB به احتمال خیلی زیاد در طولانی مدت اثرات بسیار خوبی خواهد داشت.

منبع: https://model24.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

بهترین متخصص ارتودنسی در تهران زعفران مرغوب ارتودنسی تهران فیزوتراپی لاله دکتر سهرابی جراح بینی اصفهان عمل بینی کلینیک کاشت مو سیب سرخ مشاوره روانشناسی میم کلینیک دیسک کمر امید متخصص دیسک کمر دکتر فلاح
بستن