خانه » سلامت » مواد غذایی مناسب برای درمان چاقی
مواد غذایی مناسب برای درمان چاقی

مواد غذایی مناسب برای درمان چاقی

چاقی می‌تواند به دلیل رژیم غذایی، شیوه زندگی، عوامل ژنتیکی یا داروهای خاص ایجاد شود. تعدادی از گزینه‌های درمانی می‌توانند به افراد کمک کنند تا وزن مناسب را کسب نمایند. چاقی بیش از حد موجب افزایش مشکلات سلامتی خواهد شد. بر اساس اعلام نظرهای رسمی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، از دست دادن وزن بسیار خسته‌کننده بوده اما از بین رفتن 5 الی 10 درصد وزن هم باعث افزایش مزایای سلامتی خواهد شد. توجه داشته باشید که از دست دادن وزن به آرامی مزایای زیادی دارد و سلامتی را به خطر نخواهد انداخت. در این مقاله قصد داریم به بررسی مواد غذایی مناسب برای درمان چاقی بپردازیم.

درمان چاقی

مواد غذایی مناسب برای درمان چاقی

تغییرات در فعالیت‌های ورزشی و همچنین تغذیه، ابزاری است برای کاهش وزن اما باید بدانید که این کارها برای برخی از افراد فایده‌ای ندارد، آن‌ها نیازمند دارو یا حتی جراحی هستند. گاهی وقت‌ها وضعیت سلامتی همانند مشکل هورمونی می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. در این حالت درمان می‌تواند مسائل را حل کند.

مورد اول، تغییرات غذایی: یکی از دلایل افزایش یافتن وزن بدن، مصرف مقادیر زیادی کالری است. البته برخی از غذاها می‌توانند نقش زیادی در افزایش وزن داشته باشد. کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده همراه با قند و چربی زیاد و افزایش مصرف غلات و سایر غذاهای همراه با فیبر همانند میوه و سبزیجات را می‌توان روش و مواد غذایی مناسب برای درمان چاقی دانست. فیبر و غلات کامل می‌توانند در کاهش خطر برخی از شرایط مرتبط با سندرم متابولیک موثر باشند. سندرم متابولیک شرایطی است که شامل تعدادی از مشکلات سلامتی همانند دیابت نوع 2، فشار خون بالا و مسائل قلبی و عروقی است. پزشکان یا متخصص تغذیه می‌توانند برنامه‌هایی را برای کاهش وزن و درمان چاقی ارائه کنند.

اجتناب از کاهش سریع رژیم غذایی برای درمان چاقی

در صورتی که افراد بخواهند وزن خود را با کاهش سریع مصرف مواد غذایی کم کنند، امکان ایجاد مشکلات زیر وجود دارد:

  • امکان توسعه مشکلات سلامتی وجود دارد.
  • احتمال مواجه شدن با کمبود ویتامین.

در برخی موارد ممکن است پزشکان پیشنهاد مصرف مواد غذایی کم کالری را داشته باشند. یک متخصص بهداشت حرفه‌ای باید استراتژی لاغر شدن را زیر نظر داشته باشد تا اطمینان حاصل کند که اتفاقی برای بیمار رخ ندهد.

مورد دوم، فعالیت‌های جسمانی: بدن برخی از کالری‌ها را حتی به حالت نشسته یا خواب می‌سوزاند، حال اگر فعالیت جسمانی هم صورت گیرد مسلما نتایج بهتری رقم خواهد خورد. برای از دست دادن یک پوند چربی، فرد نیاز به سوزاندن 3500 کالری دارد. برخی از روش‌های مناسب برای شروع فعالیت را می‌توان موارد زیر عنوان کرد:

  • راه رفتن آرام
  • شنا کردن
  • استفاده از پله به جای آسانسور
  • انجام کارهایی همانند باغبانی و کارهای خانه

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده آمریکا توصیه می‌کند که در اکثر روزهای هفته 60 الی 90 دقیقه فعالیت شدید داشته باشید. افرادی که به دلایل مشکلات بهداشتی نمی‌توانند فعالیت‌های ورزشی داشته باشند، باید با یک متخصص بهداشت حرفه‌ای در رابطه با نحوه تمرین مناسب مشورت نمایند. افرادی که عادت به فعالیت ورزشی ندارند، نباید سریعا وارد فعالیت شدید شوند، این امر می‌تواند خطرات زیادی را برای سلامتی داشته باشد.

درمان چاقی

مورد سوم، داروهای کاهش وزن: برخی از پزشکان با تجویز برخی از داروها سعی در درمان چاقی دارند. نباید به صورت خودسرانه از دارو استفاده کرد، زیرا برخی از داروها می‌توانند عوارض جانبی شامل علائم گوارشی همانند مدفوع چرب یا افزایش و کاهش ادرار ایجاد کنند. داروها امکان دارد اثرات ناخواسته‌ای را بر سیستم تنفسی، عضلات، مفاصل، سردرد و سایر موارد داشته باشد. باز هم توصیه می‌شود که از مصرف هرگونه دارو به صورت خودسرانه جدا پرهیز نمایید، زیرا ممکن است اتفاقات بسیار بدی برای سلامتی شما رخ دهد.

مورد چهارم، جراحی: جراحی به منظور کاهش وزن و درمان چاقی شامل تغییر بخشی از معده یا روده کوچک است. این کار اگر به دستور پزشک انجام شود می‌تواند فرد را از چاقی و همچنین خطرات ابتلا به فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و سایر جنبه‌های سندرم متابولیک که می‌توانند در اثر چاقی ایجاد شوند، نجات دهد.

مورد پنجم، درمان هورمونی: درمان هورمونی یکی دیگر از روش‌هایی بوده که می‌تواند در درمان چاقی موثر باشد. استفاده از روش‌های هورمونی را می‌توان گزینه‌های جدید دانست که دیگر نیاز به جراحی را تا حد زیادی از جدیت خارج می‌کند. محققان بر این باورند که ترکیب هورمون‌های خاص ممکن است نوعی درمان چاقی شناخته شود.

برخی از خطرات سلامتی در رابطه با وزن

چاقی می‌تواند تا حد زیادی مشکلات سلامتی را افزایش دهد. برخی از خطرات سلامتی که ممکن است با چاقی افزایش یابند را می‌توان موارد زیر دانست:

استئوآرتریت: فشار اضافی روی مفاصل می‌تواند منجر به دژنراسیون استخوان و غضروف گردد.

بیماری قلبی و عروقی: بیماری قلبی زمانی اتفاق خواهد افتاد که یک فرد وزن اضافی داشته باشد. این مسئله اغلب به دلیل فشاری است که به علت سطح کلسترول بالا و وزن زیاد بر قلب و عروق خونی وارد می‌شود.

مشکلات کیسه صفرا: خوردن غذاهایی با قند و چربی زیاد لزوما منجر به چاقی نمی‌شوند، بلکه می‌توانند موجب تولید بیش از حد کلسترول شوند و سنگ‌های صفراوی را ایجاد کنند.

مشکلات تنفسی: این مشکل زمانی اتفاق خواهد افتاد که وزن اضافی بدن بر روی ریه‌ها فشار وارد کند و تنفس را سخت نماید.

آپنه خواب: موسسه ملی قلب، ریه و خون اظهار داشت که کاهش وزن بالا می‌تواند تاثیرات بسیار خوبی بر روی آپنه خواب داشته باشد.

سکته مغزی: چاقی اغلب در کنار افزایش کلسترول همراه است. این مسئله باعث افزایش خطر انسداد در رگ‌های خونی خواهد شد و می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی شود.

دیابت نوع 2: این یک جنبه کلیدی سندرم متابولیک است.

جمع‌بندی در رابطه با این مقاله

درمان چاقی

راهنمایی‌های زیادی برای افراد چاقی که قصد کاهش وزن دارند، وجود دارد. تغییر در رژیم غذایی و افزایش تمرینات فیزیکی می‌تواند در بسیاری از موارد موجب کاهش وزن گردد. در صورتی که از راه‌های ارائه شده استفاده شد اما نتیجه‌ای حاصل نشد، مسلما این دسته از افراد می‌توانند با مراجعه به پزشک تغذیه راه‌حل‌های جدیدی را اتخاذ نمایند. توجه داشته باشید، در این راه نباید به صورت خودسرانه دارو مصرف کرد، داروهای بدون تجویز پزشک می‌توانند خسارت‌های زیادی را به بار آورند. آیا شما روش‌های بهتری برای درمان چاقی سراغ دارید؟

منبع: https://model24.ir

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تمامی حقوق محفوظ متعلق به سایت مدل 24 می باشد کپی برداری از مطالب تنها با درج لینک مستقیم منبع مجاز است.طراحی شده توسط پارس تمز